Libor Ambrozek podpořil Velkou jarní cyklojízdu Prahou

„Přeji všem účastníkům, a doufám, že se jich sejde požehnaně, aby se akce vydařila,“ vzkázal ministr životního prostředí Libor Ambrozek účastníkům Velké jarní cyklojízdy Prahou, která se koná příští čtvrtek, tedy 20. dubna. „Já sám po Praze na kole běžně nejezdím. Protože se bojím.

A právě proto akce, jako jsou pražské cyklojízdy, mají moji podporu. Praha – a hlavně její centrum – cyklostezky krutě postrádá. Cyklojízdy na to poukazují velmi viditelně a já doufám, že i ony pomohou k tomu, aby se to změnilo a aby i rekreační cyklisté jako já mohli začít kolo v Praze beze strachu používat,“ dodal Ambrozek.

Ministr se sám cyklojízdy bohužel nebude moci zúčastnit, neboť bude právě na zahraniční pracovní cestě. K účasti se ale naopak chystá řada cyklistů – zaměstnanců ministerstva.

Velká jarní cyklojízda je pokračováním pravidelného seriálu cyklojízd za práva a bezpečnost cyklistů, které se v Praze konají již několik let každý třetí čtvrtek v měsíci. Ta dubnová začně tradičně odjezdem cyklistů z náměstí Jiřího z Poděbrad v 18:00 (sraz účastníků je v 17:45). Navazovat na ni bude kulturní program v Cross klubu (Praha 7, Plynární 23) od 20:00.

Cílem cyklojízd je zejména poukázat na fakt, že cyklistika není jenom rekreační nebo závodní sport, ale plnohodnotý způsob dopravy, především právě ve městech. Jízdní kolo je na krátké vzdálenosti do 5 km nejefektivnějším dopravním prostředkem. Jízda na kole je takřka ideální pohybovou aktivitou i pro lidi vyšší tělesné hmotnosti nebo s kloubními problémy. Jak ukázaly výzkumy nizozemských vědců, neplatí ani častý argument o nezdravosti cyklistiky ve městě kvůli znečištěnému ovzduší – cyklisté dýchají několikanásobně nižší objemy škodlivých látek než automobilisté.

Problémem pražské cyklistiky však nadále zůstává především bezpečnost cyklistů. „V centru města zoufale chybí kvalitní cyklistická infrastruktura. Především cyklostezky, světelné křižovatky a přechody pro cyklisty. Pražský provoz prostě s touto skupinou nepočítá,“ říká Jakub Kašpar, ředitel odboru vnějších vztahů MŽP. I přesto ale počet cyklistů v pražských ulicích stále stoupá. „Cyklojízdami chceme dát o sobě vědět, chceme, aby se přístup dopravního plánování změnil, aby se s jízdním kolem v centru města počítalo alespoň stejně jako s auty,“ dodává Kašpar jako jeden z účastníků pražských cyklojízd.

Ministerstvo životního prostředí na potřebnost vyššího důrazu na bezpečnost a infrastrukturu pro cyklistickou i pěší dopravu dlouhodobě upozorňuje. Koordinuje v ČR Evropský týden mobility a Evropský den bez aut – tedy celoevropské akce, které mají za cíl právě propagaci ekologicky šetrných způsobů dopravy jako je cyklistika. Ministr Ambrozek se na začátku roku obrátil na ministra dopravy Šimonovského se žádostí o vyšší podporu cyklistické dopravy ze Státního fondu dopravní infrastruktury a na pražského primátora Béma s prosbou o větší zohlednění cyklistiky v dopravní politice hlavního města. „Pan primátor mi odpověděl, že Praha jen letos bude investovat do cyklistické dopravy více než 36 milionů korun. To je dobrá zpráva. Důležité ale je, aby ty investice směřovaly opravdu do bezpečnosti cyklistické dopravy ve městě a ne jenom do rekreační cykloturistiky na jeho okrajích,“ říká ministr Ambrozek.

Michal Dalecký – klub KPC, Ministerstvo Životního prostředí, Děti Země Praha

Uloženo v sekci Články.

Comments are closed.