Jízda po Praze? Chce to nervy

Na schodech před Rudolfinem odpočívá několik turistů a nastavují tváře prvním slunečním paprskům. Pak zbystří: co to je za podivný cirkus? Na žlutý bicykl před nimi totiž obřadně usedá náměstek primátora Jan Bürgermeister a rukou ukazuje kamsi k Vltavě. Tudy se vydá na projížďku – spolu s ním okamžitě vyrážejí dva přičinliví úředníci v oblecích. Nová pražská cyklostezka byla tímto oficiálně otevřena.

Na kole nejdřív po chodníku a pak kolem betonárky

Magistrát letos slibuje vydat na nové cesty pro kola 33,8 milionu korun a otevřít další tři úseky. Jenže ani s tím prvním, dva a půl kilometru dlouhým, není vše v pořádku. „Na počátku musíme jet po chodníku, trasu po náplavce zaplavila velká voda,“ prohodí na omluvu Bürgermeister na vltavském nábřeží. U Štefánikova mostu už si cyklisté vychutnají jízdu po náplavce. Stezka tu však kodrcá po dlažbě. Další překvapení číhá na Rohanském ostrově. Cyklistům se do cesty postaví betonárka a další budovy, které tady čile využívají stavbaři. Díky nim jsou výletníci na bicyklech najednou odsouzeni k cestě mezi kalužemi a po drolících se betonových panelech. „Taková cesta tu zůstane ještě rok. Už jednáme s firmou o odkupu pozemků,“ vysvětluje náměstek primátora.
Budoucím parkem k ústí Rokytky

Kousek za betonárkou se rozprostírá nehostinná pustina, na níž jednou bude park. Golfové hřiště už tu lidem slouží dnes. „Magistrát mi přislíbil, že tu na stáří vyfasuji stánek s párky,“ těší se už nyní mluvčí magistrátu Jiří Wolf, který cestu už k ústí Rokytky absolvoval stylově – v obleku a kravatě.
Každý kilometr dobrý, ale skvělé to není

Nová cyklostezka končí u protipovodňových vrat za Libeňským mostem. Odtud je možné dojet například až do Roztok. „Na druhou stranu počítáme s vybudováním cyklostezky směrem na východ až k Hořejšímu rybníku,“ plánuje Bürgermeister. Povrch zhruba dva kilometry dlouhé cyklostezky bude asfaltový, takže potěší i bruslaře. „První cyklisté by se po ní měli projet již příští rok na jaře,“ doplnila Hana Stará z magistrátu. Jitka Vrtalová z občanského sdružení Na Kole, která po Praze jezdí na bicyklu pravidelně, novou cyklostezku vítá. Každý kilometr navíc je podle ní dobrý. „Už neplatí starý mýtus, že pohyb na bicyklu je po Praze nebezpečný,“ říká. Hned ale dodává: „Ale skvělé to tedy není. A rozhodně to není zásluha magistrátu. Spíš je to tím, že si cyklisté dokážou improvizovat a najít si jiné cesty – přes parky, po chodnících.“ Obzvlášť pražské křižovatky jsou podle Vrtalové nepříjemné. „Třeba ta na náměstí Kapitána Jaroše,“ připomíná místo , kde zahynul Jan Bouchal, velký propagátor cyklistiky. „Pokud ale mají lidé zájem, aby se něco změnilo, stačí málo – třeba pár dopisů na úřady. My se s manželem takhle snažili a naše děti mohou už do školy jezdit na kole,“ tvrdí Vrtalová, obyvatelka Barrandova.

Nejdelší cyklotrasy (Kam v Praze vyrazit na kole):
26,69 km – Národní divadlo – Karlín – Hrdlořezy – Kyje – Dolní Počernice – Dubeč – Královice
19,12 km – Výtoň – Podolí – Braník – Hlubočepy – Chuchle – Radotín – Lipence
16,56 km – Stromovka – Střešovice – Veleslavín – Břevnov – Řepy – Zličín – Sobín
15,82 km – Hlubočepy – Jinonice – Stodůlky – Řepy
13,50 km – Výtoň – Letná – Troja – periferie
13,16 km – Bubeneč – Dejvice – Nebušice – Liboc

Michal Dalecký – klub KPC, MF Dnes, Praha cyklistická

Uloženo v sekci Články.

Comments are closed.